Szkoła Podstawowa nr 2 w Kazimierzu Dolnym

Kalendarium

Czwartek, 2024-03-28

Imieniny: Anieli, Kasrota

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 336824
  • Do końca roku: 278 dni
  • Do wakacji: 85 dni

Kontakt

Szkoła Podstawowa Nr 2 w Kazimierzu Dolnym

tel/fax 81-88-10-202

E-mail: sp2kd@wp.pl

 

DZIAŁANIA ADAPTACYJNE DLA UCZNIÓW W KLASIE PIERWSZEJ

DZIAŁANIA ADAPTACYJNE DLA UCZNIÓW KL. I

    Podjęcie działań adaptacyjnych  dla uczniów klasy I rozpoczynających naukę w szkole jest bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej szkoły i nauczyciela. Ma pomóc dziecku w miarę bezstresowym przejściu z przedszkola, domu rodzinnego do szkoły. "Gotowość szkolną" muszą osiągnąć: przyszły uczeń i szkoła. Szkoła musi się przygotować na  nowego ucznia. Powinna dostosować swoje działania edukacyjne do zróżnicowanych sposobów poznawania i reprezentowania przez dziecko rzeczywistości. Oznacza to wzajemne zrozumienie i dostosowanie dziecka do oczekiwań szkoły i szkoły do możliwości i oczekiwań małego ucznia. Ucznia   rozpoczynającego naukę szkolną, obejmuje okres adaptacyjny, podczas którego nauczyciel i dzieci wzajemnie się poznają. Adaptacja jest to proces uzyskiwania równowagi między potrzebami dziecka a otoczeniem. 

CEL OGÓLNY DZIAŁAŃ I JEGO ZAŁOŻENIA
     

Celem ogólnym jest włączenie uczniów klasy I w życie, tradycje i zwyczaje szkoły. Dzieci rozpoczynające naukę znajdują się w nowej dla siebie sytuacji i muszą podjąć się pełnienia nowej roli.     Rola ucznia wiąże się z potrzebą wytężonej pracy, skupienia uwagi, obowiązkowości, współpracy z innymi uczniami, pokazywania się, prezentowania się.
      Działania mają  za zadanie pomóc uczniowi w pokonaniu lęków i obaw z tym związanych, włączeniu się do grona rówieśników i poznaniu nauczyciela. 

 CELE SZCZEGÓŁOWE

 

  • Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – szkoła,
  • Skrócenie czasu adaptacji dzieci w nowym środowisku, w nowej sytuacji, nowej roli,
  • Stworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa,
  • Wzajemne poznanie się uczniów i nauczyciela,
  • Integracja zespołu klasowego,
  • Nawiązanie dobrych relacji nauczyciel – uczeń,
  • Wypracowanie wspólnych norm i zasad,
  • Zwiększenie otwartości,
  • Wzbudzenie poczucia akceptacji,
  • Poznanie zasad funkcjonowania szkoły,
  • Nawiązanie dobrych relacji z rodzicami, ułatwiających dalszą współpracę,
  • Integracja rodziców między sobą,
  • Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dziecka,
  • Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy z nauczycielem i ze szkołą

SZCZEGÓŁOWE DZIAŁANIA ADAPTACYJNE

I Poznanie szkolnych pomieszczeń

1.Klasopracownia

  • Dostosowanie stolików i krzesełek do dzieci
  • Wystrój klasopracowni
  • Zapewnienie dzieciom oddzielnych szafek
  • Wyodrębnienie kącika do zabawy i odpoczynku

2. Inne pomieszczenia (łazienki, biblioteka, gabinet dyrektora , pokój nauczycielski, miejsce zabaw na placu rekreacyjno- sportowym)

  • Wyjaśnienie przeznaczenia i sposobu korzystania z pomieszczeń szkolnych
  • Dostosowanie pomieszczeń  do dzieci.

II. Zapoznanie z nauczycielami uczącymi w kl.I. oraz osobami pracującymi w szkole.

  • Rozmowy nauczycieli z uczniami o tematyce planowanych zajęć, metodach i formach.
  • Inicjowanie wspólnych przedsięwzięć ( dyżury klas, uroczystości szkolne, wyjścia i wycieczki)

III .Spotkania z rodzicami

  • Wspólne ustalenia dotyczące ucz. kl 1 mające na celu zminimalizowanie napięć wynikających z rozpoczęciem nauki w szkole
  • Poinformowanie rodziców o istnieniu zajęć wspomagających indywidualne potrzeby uczniów
  • Systematyczne współdziałanie dwóch najbliższych środowisk dziecka( dom, szkoła)
  • Systematyczne informowanie o postępach dziecka i ewentualnych trudnościach
  • Podnoszenie świadomości pedagogicznej nauczycieli i rodziców

( szkolenia , kontakty ze specjalistami)

IV. Realizowanie funkcji profilaktycznych

  • Przeprowadzenie bieżącej analizy sytuacji klasy we współpracy n-la z rodzicami
  • Udzielanie przez wychowawców wskazówek koniecznych do podjęcia przez rodziców samodzielnych działań pedagogicznych.
  • Zainicjowanie współpracy n-la z rodzicami mającej na celu zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa