DZIAŁANIA ADAPTACYJNE DLA UCZNIÓW W KLASIE PIERWSZEJ
DZIAŁANIA ADAPTACYJNE DLA UCZNIÓW KL. I
Podjęcie działań adaptacyjnych dla uczniów klasy I rozpoczynających naukę w szkole jest bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej szkoły i nauczyciela. Ma pomóc dziecku w miarę bezstresowym przejściu z przedszkola, domu rodzinnego do szkoły. "Gotowość szkolną" muszą osiągnąć: przyszły uczeń i szkoła. Szkoła musi się przygotować na nowego ucznia. Powinna dostosować swoje działania edukacyjne do zróżnicowanych sposobów poznawania i reprezentowania przez dziecko rzeczywistości. Oznacza to wzajemne zrozumienie i dostosowanie dziecka do oczekiwań szkoły i szkoły do możliwości i oczekiwań małego ucznia. Ucznia rozpoczynającego naukę szkolną, obejmuje okres adaptacyjny, podczas którego nauczyciel i dzieci wzajemnie się poznają. Adaptacja jest to proces uzyskiwania równowagi między potrzebami dziecka a otoczeniem.
CEL OGÓLNY DZIAŁAŃ I JEGO ZAŁOŻENIA
Celem ogólnym jest włączenie uczniów klasy I w życie, tradycje i zwyczaje szkoły. Dzieci rozpoczynające naukę znajdują się w nowej dla siebie sytuacji i muszą podjąć się pełnienia nowej roli. Rola ucznia wiąże się z potrzebą wytężonej pracy, skupienia uwagi, obowiązkowości, współpracy z innymi uczniami, pokazywania się, prezentowania się.
Działania mają za zadanie pomóc uczniowi w pokonaniu lęków i obaw z tym związanych, włączeniu się do grona rówieśników i poznaniu nauczyciela.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – szkoła,
- Skrócenie czasu adaptacji dzieci w nowym środowisku, w nowej sytuacji, nowej roli,
- Stworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa,
- Wzajemne poznanie się uczniów i nauczyciela,
- Integracja zespołu klasowego,
- Nawiązanie dobrych relacji nauczyciel – uczeń,
- Wypracowanie wspólnych norm i zasad,
- Zwiększenie otwartości,
- Wzbudzenie poczucia akceptacji,
- Poznanie zasad funkcjonowania szkoły,
- Nawiązanie dobrych relacji z rodzicami, ułatwiających dalszą współpracę,
- Integracja rodziców między sobą,
- Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dziecka,
- Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy z nauczycielem i ze szkołą
SZCZEGÓŁOWE DZIAŁANIA ADAPTACYJNE
I Poznanie szkolnych pomieszczeń
1.Klasopracownia
- Dostosowanie stolików i krzesełek do dzieci
- Wystrój klasopracowni
- Zapewnienie dzieciom oddzielnych szafek
- Wyodrębnienie kącika do zabawy i odpoczynku
2. Inne pomieszczenia (łazienki, biblioteka, gabinet dyrektora , pokój nauczycielski, miejsce zabaw na placu rekreacyjno- sportowym)
- Wyjaśnienie przeznaczenia i sposobu korzystania z pomieszczeń szkolnych
- Dostosowanie pomieszczeń do dzieci.
II. Zapoznanie z nauczycielami uczącymi w kl.I. oraz osobami pracującymi w szkole.
- Rozmowy nauczycieli z uczniami o tematyce planowanych zajęć, metodach i formach.
- Inicjowanie wspólnych przedsięwzięć ( dyżury klas, uroczystości szkolne, wyjścia i wycieczki)
III .Spotkania z rodzicami
- Wspólne ustalenia dotyczące ucz. kl 1 mające na celu zminimalizowanie napięć wynikających z rozpoczęciem nauki w szkole
- Poinformowanie rodziców o istnieniu zajęć wspomagających indywidualne potrzeby uczniów
- Systematyczne współdziałanie dwóch najbliższych środowisk dziecka( dom, szkoła)
- Systematyczne informowanie o postępach dziecka i ewentualnych trudnościach
- Podnoszenie świadomości pedagogicznej nauczycieli i rodziców
( szkolenia , kontakty ze specjalistami)
IV. Realizowanie funkcji profilaktycznych
- Przeprowadzenie bieżącej analizy sytuacji klasy we współpracy n-la z rodzicami
- Udzielanie przez wychowawców wskazówek koniecznych do podjęcia przez rodziców samodzielnych działań pedagogicznych.
- Zainicjowanie współpracy n-la z rodzicami mającej na celu zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa